Annes blog: modul 1 3.undervisningsgang: 3.. undervisning Hanne Fokus for dagen: tilegnelsesprocessen fra Illeris' læringstrekant opsamling på de 4 læringstyper piaget og Il...
Den Didaktiske relationsmodel Læringsforudsætninger Rammefaktorer Mål Indhold Læringsprocessen Vurdering Hvis man evt ændre noget i Rammefaktorer skal man hele vejen rundt og se om andre ting ændrer sig. Hvad mener du , ud fra din erfaring , det er vigtigt at tage hensyn til for at elever eller studerende i en erhvervsrettet uddannelse kan lære på en god måde? Vi er nød til at fange elevernes opmærksomhed, møde dem på deres niveau gør dem interesseret i stoffet, være støttende og rosende. Gør undervisning praksis nær, noget de kan genkende og forholde sig til. Gør undervisning mere struktureret samt inddrage elevene i evt. planlægning. Almendidaktik Fagdidaktik Erhvervsdidaktik Almendidaktik= Didaktik er undervisningens og læringens teori og praksis.(Jank og Meyer 2005, s.17) Fagdidaktik= Fagdidaktikken
Øvelse/Drøftelse 3.Væsentlige pointer . Reflektionsspørgsmål: ⦁ Hvordan skaber vi et overblik over Klafki og hvordan kan vi anvende hans teori? Han stiller sig på skulderen af subjakt Vekselvirkning mellem den enkeltes subjektive personlighedsudfoldelse og undervisningens objektive dannelsesmål. ⦁ Kan man udvikle kompetencer, hvis man ikke er almen dannet? ja iflg Illeris hvis man har potential kan man udvikle kompetancer. ⦁ Hvordan forholder erhvervsskolerne sig til dannelses og kompetncebegrebet? Vi kan ikke forholde og ti det ene men er nødt til at forholde os til begge, Klafki(univerisitet) og Illeris(erhvervsskole). Forberedelse til at leve i samfundet – at dannes til menneske Hvilken dannelse skal til for at blive et dueligt menneske i fremtidens samfund? (Hammershøy 2013) At kunne klare sig på arbejdsmarkedet – at blive samfundsnyttig Hvilken uddannelse skal til for at blive en relevant arbejdskraft på fremtidens arbejdsmarked? (Hammershøy 2013) ...
Kommentarer
Send en kommentar