digital læring og dannelse
Hvad
dækker begreberne digital læring og dannelse over? Er der et fælles afsæt?
§få adgang
til og at forstå forskellige medier og det
indhold, de kommunikerer
Sociale medier, Kahoot.
Hvorfor skal
vi arbejde med digital læring og dannelse?
§anvende forskellige
medier og analysere, hvordan de fungerer i forskellige sammenhænge, inkl. etisk
brug
Hvordan kan
vi gøre det?
§kunne
udtrykke sig ved hjælp af
forskellige medier og evaluere resultatet i en bredere kommunikationssammenhæng
2
min. hver især, skriv noter (vi kommer til at anvende noterne senere)
Hvad
dækker begreberne digital læring og dannelse over?
Er der et behov for ”almen”
dannelse i EUD?
Er der tale om en særlig
erhvervsrettet dannelse?
Skriv nøgleord (vi
kommer til at anvende noterne senere)
Digital kommunikation ændrer de måder, vi skaber og deler
viden, de måder, vi er sammen på – ja endda de måder, vi skaber samfund på.
Kirsten Drother:Styrelsen for It og Læring (STIL)
I
strategien udstikkes fire sigtelinjer.
§
§Ledelse
og implementering af fælles pædagogisk og didaktisk grundlag
§Videndeling
§Ændrede
tilrettelæggelsesformer for undervisningen
§Kobling
mellem skoleforløb og praktikforløb Begrundelser for it i EUD
1.Øge elevernes muligheder for at lære:
•viden,
færdigheder og kompetencer om it
•på
en differentieret måde med it
2.Øge lærernes muligheder for at undervise bedre
• øget kvalitet - differentieret
3.Øge
skolernes muligheder for at skabe
bedre sammenhæng til og fra praksis
• lærerstyret, elevstyret og/eller
praktikpladsstyret?
4.Bedre
ressourceanvendelse,
fx ift. geografisk adskilte lokaliteter (små hold - skolesamarbejde)
Skolen
skal hjælpe eleverne med, at:
1.lære
at bruge nye medier med omtanke
2.lære
at lære i den ny komplekse mediesituation, hvor meget forstyrrer og kræves
3.opbygge
transkulturelle, horisontudvidende
læringsnetværk
4.gennemskue
de nye medier i sammenhæng med hele samfundets udvikling
5.lære
ar arbejde og udtrykke sig kreativt på tværs af medier og platforme
lære at anvende de nye
netværksmuligheder til gode former for fællesskab og samvær
-Kreativitet
og innovation
-Kritisk
tænkning og problemløsning
-Kommunikation
-Kollaboration
Padlet
Hvad:
Almen Digital dannelse(omgang på nettet, etik)
Erhvervsrettet digital dannelse - kilde kritik
Digital læring
Anvende relevante programmer/ søgninger.
Hvordan:
Bruge internet/programmer kontinuerligt i undervisningen. lade eleverne søge efter viden frem for at give svaret.
Hvorfor:
Ved selv at søge hjælper vi dem til at være kilde kritisk samt videns opsøgende
Vi mener ikke almen digital dannelse hører til enhverskole.
Almen Digital dannelse(omgang på nettet, etik)
Erhvervsrettet digital dannelse - kilde kritik
Digital læring
Anvende relevante programmer/ søgninger.
Hvordan:
Bruge internet/programmer kontinuerligt i undervisningen. lade eleverne søge efter viden frem for at give svaret.
Hvorfor:
Ved selv at søge hjælper vi dem til at være kilde kritisk samt videns opsøgende
Vi mener ikke almen digital dannelse hører til enhverskole.
Vi Udefordres konstruktivt når:
Når noget er svært/anderledes ->udvikling gennem dialog og andet
Begrænsning/bestemte rammer for opgaven-> deadlines.
Forskellige vinkler på samme tema.
Vi fejler ->tolerance + Eksperimenter
Vi støttes konstruktivt når:
Vi anerkendes/Respekteres
Overholde aftaler
lige ansvar/ Fælles engagement, ambition
Opbakning Loyalitet ift. beslutninger
Kommentarer
Send en kommentar