digital læring og dannelse


Hvad dækker begreberne digital læring og dannelse over? Er der et fælles afsæt?

§få adgang til og at forstå forskellige medier og det indhold, de kommunikerer
Sociale medier, Kahoot.

Hvorfor skal vi arbejde med digital læring og dannelse?

§anvende forskellige medier og analysere, hvordan de fungerer i forskellige sammenhænge, inkl. etisk brug

Hvordan kan vi gøre det?

§kunne udtrykke sig ved hjælp af forskellige medier og evaluere resultatet i en bredere kommunikationssammenhæng

2 min. hver især, skriv noter (vi kommer til at anvende noterne senere)




Hvad dækker begreberne digital læring og dannelse over?
Er der et behov for ”almen” dannelse i EUD?
Er der tale om en særlig erhvervsrettet dannelse?
Skriv nøgleord (vi kommer til at anvende noterne senere)


Digital kommunikation ændrer de måder, vi skaber og deler viden, de måder, vi er sammen på – ja endda de måder, vi skaber samfund på.
Kirsten Drother:

Styrelsen for It og Læring (STIL)
I strategien udstikkes fire sigtelinjer.
§
§Ledelse og implementering af fælles pædagogisk og didaktisk grundlag
§Videndeling
§Ændrede tilrettelæggelsesformer for undervisningen
§Kobling mellem skoleforløb og praktikforløb 





Begrundelser for it i EUD


1.Øge elevernes muligheder for at lære:
viden, færdigheder og kompetencer om it 
på en differentieret måde med it
2.Øge lærernes muligheder for at undervise bedre
  øget kvalitet - differentieret
3.Øge skolernes muligheder for at skabe bedre sammenhæng til og fra praksis
  lærerstyret, elevstyret og/eller praktikpladsstyret?
4.Bedre ressourceanvendelse, fx ift. geografisk adskilte lokaliteter (små hold - skolesamarbejde)


Skolen skal hjælpe eleverne med, at:

1.lære at bruge nye medier med omtanke
2.lære at lære i den ny komplekse mediesituation, hvor meget forstyrrer og kræves
3.opbygge transkulturelle, horisontudvidende læringsnetværk
4.gennemskue de nye medier i sammenhæng med hele samfundets udvikling
5.lære ar arbejde og udtrykke sig kreativt på tværs af medier og platforme
lære at anvende de nye netværksmuligheder til gode former for fællesskab og samvær   


-Kreativitet og innovation
-Kritisk tænkning og problemløsning
-Kommunikation
-Kollaboration 





Padlet

Hvad:
Almen Digital dannelse(omgang på nettet, etik)
Erhvervsrettet digital dannelse - kilde kritik 
Digital læring
Anvende relevante programmer/ søgninger.

Hvordan:
Bruge internet/programmer kontinuerligt i undervisningen. lade eleverne søge efter viden frem for at give svaret.

Hvorfor:
Ved selv at søge hjælper vi dem til at være kilde kritisk samt videns opsøgende 

Vi mener ikke almen digital dannelse hører til enhverskole.



Vi Udefordres konstruktivt når:

Når noget er svært/anderledes ->udvikling gennem dialog og andet
Begrænsning/bestemte rammer for opgaven-> deadlines.
Forskellige vinkler på samme tema.
Vi fejler ->tolerance + Eksperimenter


Vi støttes konstruktivt når:

Vi anerkendes/Respekteres
Overholde aftaler 
lige ansvar/ Fælles engagement, ambition
Opbakning Loyalitet ift. beslutninger 






Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Didaktkikens ni spørgsmål

studiedag 25/04-2019

GF1 elever dome