studiedag 25/04-2019

På denne studiedag skal I læse s. 5 - 19 i "Håndbog til eksperimenthjulet". 

Overvej - og del med os andre på bloggen - hvordan du har erfaring med at eksperimentere i din undervisning? Og hvordan du har det med at skulle eksperimentere på dette forløb?


Eksperiment??? 

Ved ikke om det går ind under ovenstående men ved gf2 el er det normalt at elever får en masse teori til at starte med og nogle praktiske opgaver, hvor de får lov til at prøve teorien. Til slut de sidste 5-7 uger skal de bygge en stand med mange af de ting de har arbejdet med i teorien og nogle i praksis.

Tidligere har jeg oplevet at når de når til dette punkt så ar mange elever svært ved at udføre mange af opgaverne. Da der er gået for lang tid samt at de praktiske opgaver de lavede var på prøv plader som er blevet demonteret ( lige efterfølgende). 
Jeg har ved dette gf2 hold valgt at køre praktiske opgaver som de skal lave på deres stand lige efter de har haft teori.
Det var ikke nemt da klassen ikke havde alle tingene til at starte med da der var 4 klasser der startede på sammen tid. og normalvis skal de ikke bruge materieler på så tidligere stadie. Sammen tid vil de andre undervisere ikke afprøve denne form, det endte med at jeg fik lov til at afprøve og umildbart ser det ud til at det bliver denne fremgangs måde i de kommende klasser.

Fordelen ved denne process har vist sig at være

Eleverne prøver at lave tingene pæne da det er noget de skal vise når de kommer op til eksam.
De skal ikke demontere noget der virker.
De kan løbende kigge på det og evt. gøre det bedere.
Ved at de får projektet ved start og ved at det er noget der skal bruges er interessen for at lære større. 
Ved at de lige efter teori får lov til at arbejde med det i praksis (har fingere ned i det) , sidder det bedre fast.
Der er også nogle elever som ikke har forstået noget ved teori men når de arbejder med det falder 10 øren.

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Didaktkikens ni spørgsmål

GF1 elever dome