GF1 elever dome



Konkret undervisnings situation.
GF1 elever har lavet en dome i træ og skal lave lys i den . Ud af 14 elever er der 3 max 4 der måske gerne vil være elektriker. Resten har valgt andre linier (ihvert fald ide om en ).  Umildbart virker de ikke motiveret til at udføre el (lys opsætning) i denne dome.


Beskrivelse af helhed.
Igennem gf1 forløb skal alle elever have prøvet at arbejde med de forskellige erhverv. 


Problemløsning
Gør eleverne bevidste om at de er en del af fællesskabet for at motivere dem. Alle har været med til at bygge denne dome. Og nu når der skal installeres lys i den skal alle selvfølge deltage.
Selvom der er visse elever der ikke vil være elektriker men måske tømrere, så er det stadig vigtigt at alle har kendskab til el.

Hvis der var mere tid.
Menti meter
Hvorfor er el smart?

Grund til dette er at ud i erhvervs livet på arbejds pladserne kommer alle håndværks grupper til at arbejde på tværs. Og derfor er det vigtig at have en indsigt i de andre fag også.
Der er mange tømrere der trækker kabler/ledninger i gisplofter, gispvægge.
Ved at have en forståelse og lidt kendskab til faget kan tømrerne selv skifte ledning eller stik prop på evt deres stiksav. Så er man ikke afhængig af en elektriker. Eller sætte en lampe op der hjemme.

Få eleverne til at finde ud af hvem der laver hvad, og hvordan fremgangs måden for at løse opgaven.
og evt. vejlede dem hvis der er behov for det.




Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Didaktkikens ni spørgsmål

studiedag 25/04-2019