23/04-2019 introdag modul 4


23/04-2019 Pd Modul 4 entreprenørskab
Eksperimenthjulet som vi skal arbejde med i vores undervisning."Udforsker i egen praksis"
induktiv= starter med det generealle, dialog mellem lære og elever.
Diduktiv= Holder fordrag og giver svar.


4 entreprenørielle dimensioner
Handling=
Kreativitet=
Omverdensrelation=
Personlig indstilling=
Handling

Handling forstås som kompetencer til at iværksætte initiativer, og at virkeliggøre disse gennem samarbejde,
netværk og partnerskaber. Det er samtidig kompetencer til at analysere og håndtere økonomi, ressourcer og
risici, kommunikere formålsrettet og at kunne organisere, målsætte, og lede aktiviteter.
Kreativitet
Kreativitet forstås som kompetencer til at se og skabe idéer og muligheder, til divergent og abduktiv tænkning,
og til at kombinere viden fra forskellige områder på nye måder. Kreativitet er også kompetencer til at skabe og
revidere personlige forestillinger, samt at eksperimentere og improvisere for at løse problemer og udfordringer.
Omverdensrelation
Omverdensrelation forstås som kompetencer til at kunne iagttage, analysere konstruere en social, kulturel og
økonomisk kontekst som arena for værdiskabende handlinger og aktiviteter. Dette indebærer viden om og forståelse
af verden, lokalt og globalt, herunder vurdering af globale muligheder og problemstillinger.
Personlig indstilling
Personlig indstilling er de personlige og inter-subjektive ressourcer, som elever og studerende møder udfordringer
og opgaver med. Det er troen på at kunne agere i verden og herigennem at kunne realisere drømme og
planer. Personlig indstilling bygger på kompetencer til at overkomme ambivalens, usikkerhed og social kompleksitet
og at kunne arbejde vedholdende. Det er ligeledes kompetencer til at kunne acceptere og lære af andres og
egne fejl og at kunne foretage etiske vurderinger og refleksioner.
De fire dimensioner ses som indlejret i et samspil med grund- og kernefaglighed, hvorved dimensionerne vil
formes af denne. Der vil derfor inden for fag, professioner og studieretninger qua deres forskellige kernefaglige
fokus fremkomme store variationer i måden dimensionerne udfoldes i undervisningen.
4. Der er typisk tre forskellige tillgange som man plejer at skille mellem: undervisning om, for eller gennem entreprenørskab. Undervisning
om entreprenørskab er typisk fokuseret på indhold, deklarativ viden og erhvervsrettede entreprenørielle færdigheder. Undervisning
gennem entreprenørskab, derimod, er mere pædagogisk orienteret og fokuserer på handlings-orienterede entreprenørielle færdigheder.
Undervisning for entreprenørskab kan ses som en kombination af undervisning om og gennem entreprenørskab, men til forskel fra den
pædagogisk-orienterede undervisning gennem entreprenørskab, så har undervisning for entreprenørskab et stærkt indholds-orienteret
fokus.



Self Efficacy
 3. Self-efficacy er et teoretisk begreb, som har rødder i Albert Bandura’s social learning theory. Fokus er på individets tiltro til egne evner i forhold til at gennemføre en bestemt adfærd og aktivitet (Bandura, 1977; 1997).


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Didaktkikens ni spørgsmål

studiedag 25/04-2019

GF1 elever dome