Annes blog: modul 1 3.undervisningsgang: 3.. undervisning Hanne Fokus for dagen: tilegnelsesprocessen fra Illeris' læringstrekant opsamling på de 4 læringstyper piaget og Il...
Didaktikkens ni spørgsmål Hvem skal lære? Hvad skal læres? Af hvem der skal læres? Hvornårskal der læres? Række følgen Med hvem skal der læres? Hvordan deler vi eleverne op? Hvor skal der læres? udenfor osv Hvordan skal der læres? Undervisnings metoden Ved hjælp af hvad skal der læres? Hvorfor skal der læres?
På denne studiedag skal I læse s. 5 - 19 i "Håndbog til eksperimenthjulet". Overvej - og del med os andre på bloggen - hvordan du har erfaring med at eksperimentere i din undervisning? Og hvordan du har det med at skulle eksperimentere på dette forløb? Eksperiment ??? Ved ikke om det går ind under ovenstående men ved gf2 el er det normalt at elever får en masse teori til at starte med og nogle praktiske opgaver, hvor de får lov til at prøve teorien. Til slut de sidste 5-7 uger skal de bygge en stand med mange af de ting de har arbejdet med i teorien og nogle i praksis. Tidligere har jeg oplevet at når de når til dette punkt så ar mange elever svært ved at udføre mange af opgaverne. Da der er gået for lang tid samt at de praktiske opgaver de lavede var på prøv plader som er blevet demonteret ( lige efterfølgende). Jeg har ved dette gf2 hold valgt at køre praktiske opgaver som de skal lave på deres stand lige efter de har haft teori. Det var ikke nemt da klassen ikk
Konkret undervisnings situation. GF1 elever har lavet en dome i træ og skal lave lys i den . Ud af 14 elever er der 3 max 4 der måske gerne vil være elektriker. Resten har valgt andre linier (ihvert fald ide om en ). Umildbart virker de ikke motiveret til at udføre el (lys opsætning) i denne dome. Beskrivelse af helhed. Igennem gf1 forløb skal alle elever have prøvet at arbejde med de forskellige erhverv. Problemløsning Gør eleverne bevidste om at de er en del af fællesskabet for at motivere dem. Alle har været med til at bygge denne dome. Og nu når der skal installeres lys i den skal alle selvfølge deltage. Selvom der er visse elever der ikke vil være elektriker men måske tømrere, så er det stadig vigtigt at alle har kendskab til el. Hvis der var mere tid. Menti meter Hvorfor er el smart? Grund til dette er at ud i erhvervs livet på arbejds pladserne kommer alle håndværks grupper til at arbejde på tværs. Og derfor er det vigtig at have en indsigt i de andre fag o
Kommentarer
Send en kommentar