Illeris lærings trekant



Indhold
Indholdsdimensionen - nogen lærer noget.
Signalord: viden, forståelse, færdigheder, holdninger og adfærdsmønstre.
Målet er at opnå mening og mestring. Udvikler funktionalitet (generelt plan)

Drivkraft
Drivkraft.
Signalord, følelser og vilje.
Drivkraft til læring forudsætter oplevelsen af et behov for tilegnelse af ny læring f. eks. manglende viden eller nysgerrighed. Denne manglende viden eller nysgerrighed skaber en ubalance, som man ved at opnå læring kan bringe tilbage i balance. Vi opnår personlig tilfredshed ved at udvikle os i forhold til os selv eller andre. Vi opnår noget og skaber derved en psykisk balance. Vi spejler os i vores omverden og opnår derved et behov for udvikling og en følsomhed for os selv. Indholds- og drivkraftsdimensionerne hænger uløseligt sammen og drivkraften påvirkes af årsagen til læreprocessen. Er det lystbetonet eller en nødvendighed?
Udvikler sensitivitet på generelt plan.

Samspilsdimension
Samspilsproces mellem individet og dets omgivelser(eleven i klasseværelset sammen med andre elever og læreren). Præmisserne er af historisk og samfundsmæssig karakter(anderledes end for 1000 år siden og på den anden side af jorden).
Signalord: Handling, kommunikation og samarbejde.
Målet er at opnå en social og samfundsmæssig integration, som vi finder acceptabel samt udvikler vores socialitet (generelt plan).

Analysemodel. værktøj. Se en proces udefra.
Sæt klasseproblemstilling i centrum i trekanten.
Hvilke meninger og holdninger er mål?
Hvad motiverer eleverne, eller bare John?
Samspil: Hvad er det vi er her for?

Udviklingsønsker:
- at gøre ALLE eleverne trygge - hurtigt
- give mere mod og lyst til selv at tage læringsopgaven. Anvende endnu mere selv-læring i stedet for tavleuv.
- håndtere den ene elev o klassen, der har virkeligt dårligt selvværd, er angst, ikke tror hun kan skrive eller arbejde uden at have fået det forklaret 10 gange. Ønsker at få feed back på alt igen-igen.
- få eleverne til at stole på egne ressourcer og have lyst til at samarbejde med andre og bruge de andres ressourcer.
- differentiere uv. på en for eleverne usynlig måde.
- få elever, der ikke passer ind i "alm." uv. til at indtage læring, bidrage og lade være med at forstyrre de andre

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Didaktkikens ni spørgsmål

studiedag 25/04-2019

GF1 elever dome